Lisää matikkapuhetta arkeen leipomalla suklaakeksejä (mukana resepti)

Julkaistu alun perin blogissani vauva.fi-alustalla 19.10.2017.

Arkiseen kielenkäyttöön ja puheeseen kuuluu yllättävän paljon matemaattista sanastoa eli matikkapuhetta. Laskemme erilaisia pieniä laskutoimituksia, jaamme asioita osiin ja käytämme suuntia tarkoittavia sanoja. Lapset oppivat vähän kerrassaan laskemaan ja käyttämään puheessaan lukuja sekä pian myös yhdistämään niitä lukumääriin. Sitten he oppivat tunnistamaan numeroita ja tajuavat, että neljä palloa ja 4 palloa on sama asia.

”Kuinka moneen osaan pinaattiletut jaetaan?”

Ludwig Wittgensteinin toteamus ”kieleni rajat ovat maailmani rajat” pätee myös matematiikkaan ja matemaattiseen ajatteluun. Muistan kuulleeni, että aivojen puhekeskus huolehtii myös matematiikasta, koska se auttaa aivoja suorittamaan laskutoimituksia. Varsinkin eskari-ikäisen kanssa arkiseen matikkapuheeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä tukee lapsen kehitystä ja helpottaa matematiikan opiskelua koulussa. Kotona arkisten toimintojen yhteydessä voi harjotitaa yksi-yhteen vastaavuutta, vertailua, järjestämistä, lukusanan, lukumäärän ja numerosymbolin vastaavuutta sekä lukujono- ja yhteenlaskutaitoja. Meillä esimerkiksi kuulee silloin tällöin kysyttävän: ”Kuinka moneen osaan pinaattiletut jaetaan?”

Karkkipäivän karkit jaettiin täsmällisesti tasan ja saunalimpparia kaadettiin kaikille tismalleen saman verran tasan saman kokoisiin laseihin.

Sikuriina opetteli laskemaan ja yhdistämään luvun ja numeron hississämme: Asumme aika korkeassa talossa ja hissin ovessa näkyy aina kunkin kerroksen numero. Aluksi Sikuriina pyysi minua laskemaan kanssaan, sekä ylös että alas kulkiessamme, mutta aika pian hän kielsi minua sanomasta mukana. Yhtäkkiä hän osasikin laskea myös takaperin lähes kympistä ykköseen!

Suorastaan klassiset esimerkit matikkapuheen käytöstä omassa lapsuudessani liittyvät sisaruksiini. Karkkipäivän karkit jaettiin täsmällisesti tasan (tätä kutsutaan ositusjaoksi) ja saunalimpparia kaadettiin kaikille tismalleen saman verran tasan saman kokoisiin laseihin (tässä tulee tutuksi tilavuuden käsite).

Me harjoittelimme Sikuriinan kanssa tilavuuden käsitettä ja jakolaskua samalla, kun leivoimme suklaakeksejä. Esittelin lapsille desilitran mitan sekä ruoka- ja teelusikat. Tämän jälkeen minä luin reseptiä ja lapset (Sikuriinan johdolla) mittasivat aineet kulhoon.

Kun taikina oli valmista, lätkimme sen summamutikassa keoiksi pellille. Sikuriina innostui laskemaan totesi, että saamme kohta 14 valmista keksiä. Pohdimme, kuinka monta jokaiselle riittää. Minä kiusoittelin, että taidan syödä kymmenen, jolloin kaikille muille paikalla oleville (Sikuriin, Kirppu, mamma ja pappa) riittää yksi. Sikuriina pyöritteli silmiään, laski hetken ja totesi, että yksi keksi puuttuu: jos olisi vielä yksi eli yhteensä 15 keksiä, riittäisi jokaiselle kolme.

Onneksemme pappa ei ole kovasti makean perään, joten luultavasti ainakin lapsille riittää enemmän kuin kolme keksiä. Lopulta keksit paistuivat niin suuriksi, että totesimme yhden riittävän ihan hyvin – ainakin aluksi.

Suosittelen käyttämään matikkapuhetta arjessa mahdollisimman paljon. Laskekaa lukumääriä, tutkikaa muotoja, piirrelkää numeroita. Anna lapsen jakaa herkkuja koko perheelle tai mitata ainekset leivonnaisiin. Pohtikaa, tutkikaa, ihmetelkää – oppikaa! Se on hauskaa ja kehittävää!

Tässä resepti kekseihin:

Suklaiset kaurakeksit

(noin 14 isoa tai 30 pientä)

3 dl kaurahiutaleita
1,5 dl sokeria (sano lapselle esim. ”yksi kokonainen desilitra ja vielä puolikas lisää”)
2 rkl vehnäjauhoja tai gluteenitonta jauhoseosta
2 rkl kaakaojauhetta (tummaa)
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
1 dl juoksevaa rasvaseosta (esim. Oivariini)
1 kananmuna

200 g valitsemaasi suklaata
nonparelleja tai vastaavia koristerakeita

Tee näin tai ohjeista lasta tekemään näin:

1. Sekoita kulhossa kaikki kuivat aineet. Lisää joukkoon rasva ja muna. Sekoita tasaiseksi.
2. Nosta kahden lusikan avulla nokareita leivinpaperin päälle yhdelle tai kahdelle pellille. Muista jättää leviämisvaraa. (Me laitoimme kaikki 14 samalle pellille ja jouduimme leikkaamaan niitä irti toisistaan.)
3. Paista 200 asteessa uunin keskitasolla pieniä keksejä 5-7 minuuttia, isoja 7-8 minuuttia. Anna jäähtyä kunnolla (me siirsimme jääkaappiin jäähtymään).
4. Sulata suklaa varovasti mikrossa tai vesihauteessa (tämä voi olla aikuisen hommaa). Valele suklaata keksien päälle haluamallasi tavalla ja koristele nonparelleilla tai vastaavilla koristerakeilla suklaan vielä ollessa sulaa. Laita hetkeksi jääkaappiin, jotta suklaa jähmettyy.

Vinkkejä:
Meillä oli sellaisia kaurahiutaleita, joiden seassa oli kuivattua vadelmaa. Nam!
Ja juoksevan Oivariinin valitsin, jotta lapsi voi itse tehdä tämän alusta loppuun. Sen sijaan voi sulattaa voita tai sen voi varmasti korvata myös kookosöljyllä.

Tykätäänkö teillä matikasta? Entä suklaakekseistä?

-Saara

PS. Hurlumhein Instagramiin ja Facebookiin on tulossa pian parikin arvontaa! Kannattaa seurata!

2 thoughts on “Lisää matikkapuhetta arkeen leipomalla suklaakeksejä (mukana resepti)

  1. Janne Hautala

    Hei, missä te asutte? Ehkä se oli jutussa mutta ei jäänyt mieleen. Meillä 10v poika jolla myös vasemman käden dysmelia vastaavalta näyttää kuin teidän lapsella. Vertaistukea käytetty hyvin vähän so far. Olis varmasti pojalle hyvä

    • Hei! Helsingissä asumme. Laitan sinulle sähköpostia! 🙂

Vastaa