25 kysymystä, joita voit kysyä lapselta koulun jälkeen

Päiväkodissa ja vielä eskarissakin opin siihen, että kun haen lapseni kotiin, saan kuulla varhaiskasvattajilta, miten lapseni päivä on mennyt. Nelivuotiaan Kirpun päiväkodin aikuiset kertovat joka päivä edelleen, onko lapseni nukkunut päiväunet, mitä hän on leikkinyt, onko päivään sisältynyt jotain erityistä ja millä tuulella lapseni on ollut.

Päiväkodissa ja vielä eskarissakin opin siihen, että kun haen lapseni kotiin, saan kuulla varhaiskasvattajilta, miten lapseni päivä on mennyt. Nelivuotiaan Kirpun päiväkodin aikuiset kertovat joka päivä edelleen, onko lapseni nukkunut päiväunet, mitä hän on leikkinyt, onko päivään sisältynyt jotain erityistä ja millä tuulella lapseni on ollut.

Koulusta näitä tietoja ei ihan tässä mittakaavassa saa. Wilman merkinnöissä ekaluokkalaisella Sikuriinalla vilisee keltaisia hyvä-ruutuja, mutta ei se pelkkä hyvä-merkintä kerro vielä päivästä kovin paljoa. Toki opettajat lähettävät välillä viikko- tai kuukausikirjeitä – minäkin kirjoitan vastaavia omien oppilaitteni vanhemmille. Niitä on kiva lukea ja niissä on tärkeää tietoa, mutta edelleen hyvin suppeasti. Miten sitten saisi tietää, miten lapsella sujuu koulussa, mitä ja miten hän oppii, onko hänellä kavereita ja mitä he puuhaavat yhdessä jne.? No, tietenkin kannattaa kysellä lapselta itseltään!

Mitä kysyä lapselta?

Helposti tulee kysyttyä lapselta yhteen putkeen: ”Miten meni koulussa? Tuliko läksyä? Onko nälkä?” Ja valitettavan usein lapsi vastaa jotain tyyliin ”ihan hyvin”, ”emmämuista” ja ”nojoooooo”. Lisätietoa kannattaa kuitenkin udella ja sekä kysymysten kysymistä että niihin vastaamista kannattaa harjoitella lapsen kanssa. Avoimet kysymykset ovat parempia kuin kyllä/ei-kysymykset. Ja nälkäiseltä lapselta tuskin saa minkäänlaiseen kysymykseen kunnollista vastausta. Aikuisen onkin hyvä pohtia, mikä on paras hetki jutella päivän kulusta lapsen kanssa. Meillä se on iltaruoan aikana tai heti sen jälkeen tai sitten läksyjenteon yhteydessä.

Lapselta kannattaa kysellä koulupäivästä ja osoittaa samalla kiinnostusta lapsen asioihin. Tässä 25 kysymystä, joita kannattaa ainakin kokeilla.

25 kysymystä

  1. Mikä oli kivaa/mukavaa tänään?
  2. Mikä oli kaikkein kivointa/mukavinta koulussa?
  3. Mitä uutta opit tänään?
  4. Mitä teitte äidinkielen/matematiikan/kuvataiteen/ympäristöopin tunnilla?
  5. Mikä oli helpointa tänään?
  6. Mikä oli vaikeinta/hankalinta tänään?
  7. Kenen kanssa teit tänään töitä koulussa?
  8. Mitä teit välitunneilla?
  9. Mitä muut oppilaat tekivät välitunneilla?
  10. Kenen kanssa leikit välitunneilla?
  11. Mikä nauratti/hymyilytti sinua tänään?
  12. Mitä ruokaa oli lounaalla?
  13. Olitteko koko päivän omassa luokassa vai opiskelitteko jossain muuallakin?
  14. Tapahtuiko tänään jotain erityistä?
  15. Tapahtuiko tänään jotain tylsää?
  16. Kenen vieressä istut luokassa?
  17. Kenen vieressä haluaisit mieluiten istua? (Miksi?)
  18. Mikä oppiaine oli kivointa tänään?
  19. Mikä on lempipaikkasi koulussa?
  20. Missä onnistuit tänään?
  21. Mitä olisit tehnyt toisin? / Mitä tekisit nyt toisin, jos voisit palata ajassa takaisin?
  22. Miten autoit tänään muita?
  23. Kuka oli sinulle tänään ystävällinen?
  24. Mikä on lempiasiasi koulussa?
  25. Mitä haluaisit muuttaa koulussa?

+ Jos lapsesi käy iltapäiväkerhossa, voit kysyä seuraavia:

  1. Mitä oli välipalaksi?
  2. Mitä leikit iltapäiväkerhossa?
  3. Kenen kanssa leikit iltapäiväkerhossa?
  4. Mikä on lempipuuhaasi iltapäivällä sisätiloissa?
  5. Mitä teet mieluiten ulkona iltapäiväkerhossa?

Aina ei mene kuin…

Osa kysymyksistä on selvästi vaikeampia kuin toiset. Jos lapsi ei jonain päivänä osaa vastata johonkin kysymykseen, kokeile kysyä se uudelleen jonain toisena päivänä. Lapsi oppii vähitellen kysymykset ja osaa kiinnittää huomiota erilaisiin asioihin koulussa. Myös lapsen muisti kehittyy, samoin sanavarasto ja taito kertoa asioista. Välillä kuitenkin tulee varmasti päiviä

Älä kysy kysymyksiä, joissa paneudutaan toisen ihmisen ulkonäköön tai persoonaan – etenkään ikävällä tavalla. Positiivisia asioita on todella hyvä nostaa esiin. Kysy siis lähinnä positiivisia kysymyksiä. Tärkeää on toki saada tietää vaikeista ja ikävistäkin asioista, mutta on hyvä opettaa lasta kiinnittämään huomio positiivisiin, kivoihin asioihin.

-Saara