Tunnehetket -kirja tukee tärkeää tunteiden nimeämistä ihanalla tavalla

Tunnehetket – Ilman tunteitasi et olisi sinä -kirja saatu arvioitavaksi kustantajalta.

Tunnetaidot, tunnekasvatus, tunneäly, tunteiden tunnistaminen ja tunteiden nimeäminen ovat tämän hetken hittisanoja ja -termejä, eikä lainkaan turhaan! Me jokainen käymme läpi ja käsittelemme lukuisia tunteita joka päivä. Osa on helppo ottaa vastaan ja suorastaan syleillä, kun taas toiset tuntuvat vierailta, noloilta tai kamalilta. Nykyään tiedostetaan kaikkien tunteiden merkitys ja muistutetaan siitä, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Tunteet saattavat kuitenkin yllättää meistä jokaisen. Siksi on tärkeää, että on olemassa kirjoja, kuten Tunnehetket – Ilman tunteitasi et olisi sinä.

”Miltä ujous tuntuu? Kuinka kauan viha kestää? Onko raivosta hyötyä? Miltä innostus kuulostaa?
Tunteet vaikuttavat ihmisen kehoon, mieleen ja käyttäytymiseen. Tunteiden tarkoitus on auttaa käsittelemään ympärillä tapahtuvia asioita.”
(
PS-kustannus)

Myötätunto

Cristina Núñez Pereiran ja Rafael R. Valcárcelin kirja Tunnehetket – Ilman tunteitasi et olisi sinä (PS-kustannus 2018) auttaa tunnistamaan omat tunteet ja keskustelemaan niistä toisten kanssa. Sen avulla on mahdollista oppia tunnistamaan, nimeämään ja kanavoimaan tunteita niin, ettei ajaudu niiden vietäväksi. Kirjan kirjoittajien mukaan tunneälyn kehitys on tärkeää mm. oman itsen hyväksymisen kannalta ja tunteet ovat keino ilmaista erilaisia kokemuksia sekä itselle että muille. Onkin hienoa, että nykyään löytyy välineitä ja työkaluja tunnetaitojen kehittämiseen ja edistämiseen.

”Ollakseen onnellinen ihmisen on opittava ymmärtämään tunteitaan.”
(kirjan esipuheesta)

Tunnehetket-kirjassa on esitelty yhdellä aukeamalla aina yksi tunne. Vasemmanpuoleisella sivulla on kerrottu tunteesta lyhyesti ja oikeanpuoleisella sivulla on kyseinen tunne kuvitettuna. Kirja tarjoaa laajan kattauksen erilaisia tunteita ja haastaa lukijan pohtimaan niitä.

”Tunteet ovat vaistomaisia kokemuksia, jotka vaikuttavat ihmisen kehoon, mieleen ja käyttäytymiseen. Tunteiden tarkoitus on auttaa ihmistä käsittelemään ympärillä tapahtuvia asioita.”
(kirjan esipuheesta)

Pelko

Upeat kuvat, vaativat tekstit

Kirjan tekijöiden mukaan kirja soveltuu erityisesti 6—12-vuotiaille. Nuorempien lasten kannattaa tutustua kirjaan yhdessä aikuisen kanssa, kun taas vanhemmat lapset pystyvät lukemaan ja tutkimaan sitä itsenäisesti. Tunteista kannattaa kuitenkin aina puhua lapsen kanssa. Kirjan lukemisen jälkeen lapselle saattaa tulla kysymyksiä tai herätä ajatuksia kirjassa kuvatuista tunteista.

Kirjassa tunteet muodostavat ikään kuin polun, jota voi lähteä seuraamaan järjestyksessä tunteesta toiseen. Kirjaa voi kuitenkin selata myös vapaassa järjestyksessä – tai esimerkiksi tutkia niitä tunteita, joita on kokenut päivän aikana. Tai niitä tunteita, jotka tuntuvat itselle erityisen vaikeilta.

Omat lapseni rakastuivat Tunnehetket-kirjaan heti saatuaan sen käsiinsä. Sikuriina etsi kirjasta kaikkein kauneimmat ja herkimmät kuvat, kun taas Kirppua selvästi kiehtoi erilaiset jännittävät, oudot ja vähän hurjatkin kuvat. Upeat, pysäyttävät ja moniulotteiset kuvat ovatkin mielestäni kirjan vahvuus.

Kirjaa on meillä kotona myös luettu paljon. Osa teksteistä tuntuu kuitenkin lapsille kovin vaikeilta. Koenkin, että teksteistä on enemmän apua minulle itselleni siihen, että osaan keskustella lasten kanssa kuvista.

Hämmästys

Tunnekasvatusta koulussa

Käytin kirjaa viime vuonna koulussa kuudesluokkalaisten kanssa muutamia kertoja. Kuvat kiinnostivat lapsia selvästi enemmän kuin tekstit ja kuvista saimmekin mahtavia tunne-aiheisia keskusteluja. Kuvista pystyimme erottelemaan erilaisia tunteita ja pohtimaan, miksi kuvat herättivät meissä vahvojakin tunteita. Kuudesluokkalaisille kirjan tekstit olivat myös sopivia sekä itse luettavaksi että yhdessä pohdittaviksi. Onneksi nykyään tunnekasvatusta on nostettu esiin opetussuunnitelmassakin!

Kirja sopi loistavasti myös kuvataiteen opetuksen tueksi, koska kirjan kuvissa on käytetty lukuisia erilaisia tekniikoita ja tyylejä.

Tällä hetkellä opetan ensimmäistä luokkaa. Olemme kollegani kanssa aloittaneet pitämään kaikille 1.-luokkalaisille Supersankarikerho-tunteja koulupäivien aikana. Supersankarikerhossa käsittelemme paitsi tunnetaitoja myös mm. sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutusta. Kirjan kuvat ja osittain myös tekstit sopivat tunneillemme muiden materiaalien tueksi. Kuvien avulla voi esimerkiksi virittäytyä päivän teemaan, muistella edellisen tunnin aihetta tai ihan vaan keskustella tunteista.

Kirjassa on valtavasti materiaalia – pienten oppilaiden kanssa vähän ehkä turhankin paljon. Runsaudenpula on kuitenkin yleensä vain positiivinen ongelma. Suosittelenkin kirjaa kaikille kasvattajille niin päiväkotiin kuin peruskouluunkin – ihan ensimmäisestä luokasta yläasteen loppuun asti! Itse asiassa suosittelen kirjaa aivan kaikille! Tunnehetkiä on ihan jokaisella meistä!

-Saara